Saturday, June 21, 2014

resepi apam balik ringkas...

Posted by syu bubu at 11:52 PM 0 comments


Salam....mood masak memasak kembali....hari nie syu nak share resepi baru yang syu dapat....resepi apam balik...

Sekarang apam balik der yang nipis der yang tebal...tapi kalau beli paling xsyok jagung sikit giler333333...T.T mintak extra kena cas...

MAKA! Huruf besaq skit...syu godek2 terjumpa la resepi ini...besa la operasi masuk lab wat eksperimen...alhamdulillah...ok la resepi nie...paling penting boleh lempaq kacang dengan jagung banyak33333....hehehehehe

Bahan2 dan sukatan....

1) 2 cawan tepung gandum
2) 1 1/2 cawan air
3) 1/3 cawan gula
4) 1 sudu teh baking powder
5) 1 sudu teh yis segera [syu guna yis mauripan]
6) 2 biji telur
7) secubit garam
8) pewarna kuning
9) 2 sudu besar minyak

Cara2....

**syu blend je sumer nie...sonang citer xpayah nak guna mixer...sonang basuh je sebenarnya...

1) blend/pukul telur dengan gula sehingga kembang.
2) blend/masuk baking powder dan yis.
3) blend/masuk minyak,garam dan air.
4) blend/masuk tepung bia sebati kemudian masukkan pewarna.
5) bia adunan rehat selama 1 - 2 jam.
6) masak menggunakan kuali non stick tanpa minyak...saiz ikut korang...lagi besar lagi lambat la nak masak....


Nie antara gambar masa syu wat...

Nie hasil lepas blend...bia dia rest...tu tulis siap2 masa nak kena check...
Wat kecik2 senang ngapp!! Thx to kuali rm10 ikea...berbaloi

Again n again

Final touch...yummy!

So uols selamat mencuba....eksperimen di dapur adalah benda yang menyeronokkan dan berpeluh...(masa siap masak gain fat)

Salam sayang,
XOXO

kusut la!

Posted by syu bubu at 12:22 AM 0 comments
Salam....
Lama dah syu menyepi....sedar atau tak masa semakin cepat berlalu...Masyallah...

Dalam peredaran masa yang pantas sampai rasa semakin tak terkejar rupa - rupanya dah nak masuk 6bulan bertunang...

Semakin menghampiri....tapi bila?? Suspensssss....sekarang dok survey dulu...rasa makin kusut nak buat keputusan...masa tunang dulu pown dah kusut semua tangkap muat je...

Bila malam nie mak tanya lagi "kakak nanti tema apa?"....adoiii kusut (sambil play lagu matahari- hafiz...macam xder kaitan)

Agaknya sumer B2B memang mengalami sindrom nie kot....patut la dorang kurus (tapi awat cheq macam xja!!!)...fikiran bercelaru nak memilih...pe yek kaler nak pakai nanti...kena pilih betul2....cheq dah la nak nikah sekali nie ja (aminnn)...

So syu google la kaler pe menarik...nak tempah or beli siap pown menjadi kekusutan....mmmm

Syu minat giler kaler soft blush pink gnie...

tapi mr.F cakap putih sebab bersih....

Susahnya nak memilih.....T.T belum kira nak goodies lagi...nie baru pikir baju nak nikah belum baju majlis nanti....kusutnya...

Sekarang syu terus jalan syu....apa yang lepas dari jalan syu sumer tinggal sebagai kenangan...tak akan syu toleh lagi...warna indah ada disetiap hentian jalan syu cuma bijak atau tidak untuk memilih...

Syu pernah baca ayat yang lebih kurang gnie la "keserasian belum tentu membina bahagia sebab kadang kala perbezaan itu lebih mengindahkan satu perhubungan...kerana manusia dicipta untuk melengkapi"....kalau nak yang serasi sama macam kita kawen dengan cermin la...hehehehe

Cinta itu penyakit dan penawarnya adalah perkahwinan...so sesapa yang sudi singgah baca bebelan luahan syu mintak la uolls doa semua dipermudahkan n dimurahkan rezeki...

Nak membina masjid banyak halangan dan dugaan...


#menaip sambil ditemani matahari-hafiz (ulang sampai muak)...


Salam sayang,
XOXO
Syu BuBu
 

blogger gurl Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea